fredag 10 maj 2013

Focaccia..

Ett av världens godaste och enklaste bröd är väl ändå foccacia.. Passar till allt gör det också.. Det kom hem rosmarin till butiken och då blev jag direkt sugen på att baka bröd.. Här kommer receptet..!!


Så här gjorde jag;

3 dl ljummet vatten
25 g jäst
1/2 dl olivolja
400 g vetemjöl special
1 msk flingsalt

olivolja, flingsalt, rosmarin och oliver

Rör ihop vatten, jäst, olivolja och mjöl och arbeta degen i 7-8 min.
Ha i saltet sista 2 min.
Jäs till dubbel storlek
Ha ut i liten långpanna och tryck gropar med fingertopparna.
Ha på olivolja, flingsalt, rosmarin och ev oliver.
Jäs till dubbel storlek
Baka av i ugn på 220 grader i 15-20 min.

Lycka till!!

I morgon lördag har vi öppet som vanligt mellan 11-16, då är det sista helgen utan fika!! Alla är hjärtligt välkomna hit, om inte annat för att köpa rosmarin.. =)

sov gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar