lördag 4 maj 2013

Räksoppa..

Jag har skalat en hel del räkor den senaste tiden i och med att jag har gjort en del smörgåstårtor.. Min sambo är en hejare på att koka fonder på allt "skräp" som vi får över så det gjorde han igår igen.. Räksoppan som blir när man har kokat räkskal med diverse grönsaker är helt makalöst god.. Det här receptet måste ni bara testa!!


Så här gjorde han;

4 port
500 g räkor med skal
3 msk olivolja
1 msk smör
1 gullök
1 bit purjolök
1 morot
1 liten bit rotselleri
1/2 fänkål
2 msk tomatpuré
1 lagerblad
1 kvist persilja
2 tsk paprikapulver
2 vitlöksklyftor
1 dl vitt vin
vatten
3-4 dl grädde
salt o vitpeppar

Skala räkorna och lägg dem i kylen.
Fräs skalen i olivolja och smör i en kastrull under omrörning.
Skala och skär löken och grönsakerna i bitar och lägg de tillsammans med tomatpurén, lagerbladet, kryddorna och paprikapulvret i kastrullen. Pressa ner vitlöken och ha i vinet efter några minuter. Fyll upp med vatten tills skalen är täckta. Koka upp och skumma av eventuellt. Låt sjuda i 10-15 min.
Sila av skalen och koka ner soppan tills en tredjedel återstår. Häll i grädden och låt sjuda i ytterligare 10-15 min. Smaka av med salt o vitpeppar. Lägg ner räkorna och låt dom bli varma.
Servera med ett gott bröd.

Lycka till!

ha en skön söndag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar